About

Jom Jadi Kawan!!

Sunday, 14 August 2011

Apa Itu Logistik?


Assalamualaikum,



Sebelum aku terangkan lebih lanjut aku nak tanya korang semua. Tahukah apa itu Logistik? Jawapan yang sering orang akan jawab ialah "ala, yang bawa lori tayar 21 tu", "hang kerja bawa lori la lepas ni noh". Cilaka apa belajar diploma kena bawak lori? 


Soalan tu aku tanya sebab aku salah seorang pelajar Diploma Logistics and Supply Chain. Soalan yang paling popular dan paling malas di dengar apabila menjadi pelajar kos ini adalah "logistik tu pe bende?". Penumbuk mau? :)


Logistik secara ringkas adalah penyimpanan barang, persedian barangan, penghantaran barangan dan pergerakan barang. Nak lagi jelas aku sertakan gambar untuk pembaca semua.


Inilah dinamakan logistik, nampak tak lori tu? Lori tu sebahagian daripada logistik dalam bahagian penghantaran barang. Pelajar Logistik bukan sahaja belajar mengenai penghantaran barang tapi bermula dari permulaaan proses. 


Siapa yang betul-betul dalam bidang ni akan faham apa itu logistik, percaya tak kalau aku cakap bahawa sesuatu organisasi itu akan musnah tanpa Logistik? Perkara itu memang benar sebab sesebuah organisasi sangat memerlukan unit Logistik untuk menggerakkan proses perjalanan barang. Kalau tak ada unit Logistik unit mana lagi nak buat kerja tu? Fikirkan.


Selain itu, unit Logistik juga amat rapat dengan unit Kewangan di sesuatu organisasi. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab bila unit Logistik ingin membeli bekalan barang untuk organisasi kita perlu merujuk kepada unit Kewangan terlebih dahulu bagi mendapatkan kewangan untuk memesan bekalan baru.


Setakat ini aku hanya bercerita mengenai perkara ringkas seperti makna logistik, penghantaran barang jalan darat (jalan udara dan air belum lagi) serta hubungkait unit logistik dengan unit kewangan.


Selamat membaca..


Update : 
Jika ada bro-bro dan sis-sis yang ada maklumat tambahan atau mahu perbetulkan fakta saya. Sila berbuat sedemikian di bahagian komen. Terima kasih.

112 comments:

  1. Replies
    1. Saya lepasan SPM.Saya cuma mahu bertanya adakah Course ini dapat menjana masa depan.

      Delete
    2. Saya lepasan SPM.Saya cuma mahu bertanya adakah Course ini dapat menjana masa depan.

      Delete
    3. Terpulang pada rezeki masing2..
      Cuma sy boleh katakan, bidang ni luas.
      Gomen akan terima, swasta akan terima.
      Terima kasih sudi bertanya.

      Delete
    4. btol tu akmal hadi,logistic ni berkembang luas serata dunia.tanpa logistic suatu company tersebut xkn dpt membangun dgn sempurna..masa depan xpnh pudar bila dh masuk bidang ni..cuba lh apit ijan,seronok n mencabar..sbb aku antara satu nya :)

      Delete
    5. bidang ini adalah bidang yang terbaik sekali daripada bidang bidang yang lain kerana keuntungan kasarnya adalah amat tinggi. ini disebabkan kurangnya tenaga pekerja diperlukan terutama didalam freight forwarding samada udara atau laut. Tetapi harga caj kepada klien berdasarkan harga syarikat antara bangsa. begitu juga dengan darat.tak payah ada lori..syarikat haulage besar akan bagi rebet yang tinggi sekiranya order yang konsisten. cuma drawbaks adalh service kena tip top sebab kamuu bukan jual barang..reputasi adalah segalanya dalm bisnes ini..satu lagi..insurance kebanyakan nya ditanggung oleh forwarder..sekali jadi.boleh gulung tikar

      Delete
    6. bidang ini adalah bidang yang terbaik sekali daripada bidang bidang yang lain kerana keuntungan kasarnya adalah amat tinggi. ini disebabkan kurangnya tenaga pekerja diperlukan terutama didalam freight forwarding samada udara atau laut. Tetapi harga caj kepada klien berdasarkan harga syarikat antara bangsa. begitu juga dengan darat.tak payah ada lori..syarikat haulage besar akan bagi rebet yang tinggi sekiranya order yang konsisten. cuma drawbaks adalh service kena tip top sebab kamuu bukan jual barang..reputasi adalah segalanya dalm bisnes ini..satu lagi..insurance kebanyakan nya ditanggung oleh forwarder..sekali jadi.boleh gulung tikar

      Delete
    7. Start kelayakan untuk menjadi sebahagian perkerjaan ni Lepasan spm apa yg perlu kredit ye

      Delete
    8. Assalamualaikum & selamat sejahtera semua...nak tanya kalau² ada sesiapa tahu kalau diploma mekanikal boleh apply job apa je??? kalau boleh kerja office hours senang nak hantar ambik orang rumah kerja...kerja area klang,shah alam,kl @ sekitar yang berdekatan... boleh hubungi saya di Khai.ijam.56@gmail @ Whatsapp saya 0122803877...

      Delete
    9. Assalamualaikum & selamat sejahtera semua...nak tanya kalau² ada sesiapa tahu kalau diploma mekanikal boleh apply job apa je??? kalau boleh kerja office hours senang nak hantar ambik orang rumah kerja...kerja area klang,shah alam,kl @ sekitar yang berdekatan... boleh hubungi saya di Khai.ijam.56@gmail @ Whatsapp saya 0122803877...

      Delete
    10. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya Arif berumur 25 tahun dan cuma lepasan Diploma in Business Studies. Saya berminat untuk mengetahui lagi lebih lanjut mengenai pekerjaan di sektor logistik. Dari segi perkembangan kareer, skop kerja, gaji, suasana kerja di logistik warehouse dan lain-lain. Harap sesiapa yang ada pengalaman boleh kongsikan untuk kita bersama. Assalamualaikum.

      Delete
    11. bg sy mmg akan menjamin msa dpn.. logistic mmg pnting bt smua seluruh negara..

      Delete
    12. Assalamualaikum. Sy Ahmad, sudah hampir 3 tahun bekerja dalam bidang logistik. Logistik ni bidang dia luas:

      1) Pembelian (Purchasing: Kena resource dan place order)
      2) Ordering (Lebih kurang sama dengan purchasing, cuma kena follow up lepas place order)
      3) Material Planning (Yg ini mencabar sikit. Sebab kena kira stock yang ada dan topup bila perlu. Worst case, barang lambat sampai dan project delay)
      4) Logistik (Biasanya berkaitan dengan import dan export. Scope dia luas, bukan fokus pada 1 bahagian saja)
      5) Transport planning (Supervise lorry, kira beban, route planning, maintenance & etc
      6) Warehousing (Lebih kurang macam storekeeper. Tapi dalam skala besar. Perlu manage orang jugak)

      Bagi saya, go for import & export as career starter. Sebab scope dia luas dan involve foreign country regulation. Memang susah sikit masa permulaan, tapi worth it.

      Delete
  2. adoi...ramai lagi yg tak tahu nih..dushhh..hehe

    ReplyDelete
  3. hahahha,,
    bdk cos lain : amik cos ape?
    bdk dls : amik cos logisik,,
    bdk coa lain : logi taik ke??
    bdk dls : logi taik pon amik dip kew??
    bdk cos lain : mne tahu,,,
    bdk dls : sengal,@#$%^&!*

    ReplyDelete
  4. Hai akmal..blh terangkn lg x dip logistik ni ade bpe jenis n universiti mne y pls sesuai nk amek course ni?tq :)

    ReplyDelete
  5. Salam bang, cuma nak share sedikit lagi. Logistik adalah pengerak supply chain, if logistics fails it will totally afftect the whole supply chain pipeline.

    logistik jika diurus secara professional ianya akan menjadi tambah nilai di dalam sesuatu organisai. contohnya implementasi lean di dalam operasi gudang, value stream mapping dan sebagainya.

    Kursus? tak de institusi yang lain selain daripada CILT UK dan institute professional and development (OUM ), no worries mereka menjalankan kerjasama dengan UITM mitrans ( CILT ). Boleh semak dgn mitrans utk keterangan lanjut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best tak study bidang nih ?

      Delete
    2. Best tak study bidang nih ?

      Delete
    3. Alhamdulillah dah 6 tahun dalm bidang ni. dengan sekeping sijil LOGISTICS MNGMNT dari SIPMM SINGAPORE bulanan paling sikit pun SGD$2.5K monthly. x susah bidang ni. peluang bekerja worldwide. selamat maju jaya :)

      Delete
    4. ada job lebih tak zaflus? ada dip logistik ni... 0177200343

      Delete
    5. ada job lebih tak zaflus? ada dip logistik ni... 0177200343

      Delete
    6. blh x bagi info kt mn nk amik sijil logistik area kl?

      Delete
  6. sama la kite...
    time study dlu amik kos diploma insurance...org slalu tnye; 'oo..ps abs blaja ni jual insurance la ye..'.
    abis tu kalau sape lak yg akn uruskn procedur nk claim insurance klau cmtu..mst la org yg study insurnce gk...

    ReplyDelete
  7. sama la kite...
    time study dlu amik kos diploma insurance...org slalu tnye; 'oo..ps abs blaja ni jual insurance la ye..'.
    abis tu kalau sape lak yg akn uruskn procedur nk claim insurance klau cmtu..mst la org yg study insurnce gk...

    ReplyDelete
  8. bro kalo nk apply untuk kerjaan,mcm mana
    atau pon nk amik degree tuk logistik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan tak kisah diploma apa.. asalkan diiktiraf mqa.. student bisnes boleh jadi polis. Student agama boleh jadi askar. Macam2 lagi..

      Delete
  9. salam nk ty lar
    tugas aper yg pembantu lojistik akn buat yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uruskan penghantaran.. pemilihan haulier.. dokumentasi import export...

      Delete
  10. yess , logistik bukan bawak lari . . haha saya student bachelor of logistic , peace yawww :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kos ni ramai perempuan kew

      Delete
    2. Ramai jagan risau...Kalau di poli ramai perempuan daripada lelaki...

      Delete
  11. Assalamualaikum abang,
    nak tumpang tanya, saya tengah buat research pasal "Optimizing Real-life Courier Service Operations". dalam research yang saya baca ada tulis, "To address the challenge of solving a large scale real-life Courier Delivery Problem we develop a heuristic solution procedure, Master And Daily Scheduler (MADS), based on insertion and tabu search." Ilgaz Sungura, Yingtao Rena, Fernando Ord´o˜neza, Maged Dessoukya, and Hongsheng Zhongb(2009).

    saya nak tanya, MADS tu sejenis programming atau sekadar formula? kalau programming, agak-agaknya abang tahu tak dekat mana saya boleh cari programming tu?

    harap abang boleh bantu saya yang tak cukup ilmu ni. terima kasih

    ReplyDelete
  12. Assalam...

    Saya sedang belajar dalam bidang Degree Pengurusan Penerbang. Rasanya tak salah saya berkongsi dengan kamu berkenaan logistic ini. Penerangan tentang logistic sangat meluas. Antara yang ada dalam bidang pengurusan logistic adalah
    1. Material Management
    2. Channel Management
    3. Distribution or physical distribution
    4. Supply Chain management

    Overall definition ialah, apabila berlaku perpindahan barang dari satu tempat ke satu tempat bersamaan dengan masa dan demand.

    Sekian, Harap Bermanfaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas perkongsian.

      Mohon semua dapat manfaat.

      Delete
  13. Apa subjek yg ade dlam bdang logistik ni...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Banyak... kastam dokumentasi..purchasing.. logistic supply chain.. warehouse.. transportation... dan lain2 lagi...

      Delete
  14. Salam saya baru habis SPM dan mendapat tawaran diploma industrials in logistics.tapi masih belum faham tentang kos ini.harap abg bole tlg

    ReplyDelete
  15. Logistic ni kerja bahagian stor ke ??

    ReplyDelete
  16. I masih tak faham lah about logistic ni . logistic ni macam untuk bidang lelaki je ? Logistic ni ada berapa subjek ? lebih kepaka akaun ke ?

    ReplyDelete
  17. nak tanye dip pengurusan logistik & rangkaian bekalan ni susah tak?saye dpt tawaran utk further study dlm course ni kat poli penang..so,susah ke senang?

    ReplyDelete
  18. Ada sesiapa yg berminat untuk bekerja sebagai Pengajar di Subang Jaya? bidang Logistik. Berminat sila Pm saya.

    ReplyDelete
  19. Aku xbelajar pn pasal logistik,tp pengalaman aku sbgai logistics tu yg mahal...5k++ - 7k++ sng2 jer dapat...tp dlam oil n gas la...utk gov atau sektor lain aku xtaw la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi.. im interested for detail ? email me yie2590@yahoo.com / kurimn@gmail.com

      Delete
  20. best ke blajar kos ni.. x fening ke..

    ReplyDelete
  21. Nak tahu lebih lanjut di unikL mitec campus pasir gudang ada tawarkan kos sarjana muda logistik nak tulis panjang memang den x dapat tapi when ynu entry that make you easy coming soon

    ReplyDelete
  22. Untung lg la bawak lori,,aq ny yg bkal smbung kos lgstik bln 11 dkt poli,,ada owg ckp lpaz ny jaga lori la noh,,lpas ny jaga loji taik,,,,aq engt lpas smbung diploma lgstik ny nk masuk tntra,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu impian yang bagus.. boleh belajar dip logistik.. mantapkan logistik tentera..

      Delete
  23. Kos logistik ny susah x ?? tngah pening ny

    ReplyDelete
  24. can u tell me one e.g of logistc movement . please!

    ReplyDelete
  25. mana ada belajar yang senang.....yg penting niat dan usaha

    ReplyDelete
  26. Sya lepasan spm , pnah bkerja smntara tunggu kputusan kan kat kl . Mmg takda pngalaman pape trus msuk kja mmg blur lah nak watpa kan haha . Sya dlm bhgn store . Bukan kja kat dlm stor ke ap , dok dlm opis lah dok main pc , sya kja uruskan DA(delivery advice) . Sambil II tu sya ad blaja logistic , drawing , outstanding bgai mrapu staff kat situ ajar . Peghh dgn takda asasnya tak thu pape , sya blaja je dlm msa smnggu da boleh catch up . Kna fokus btul II ap dy trangkan . Tapi syg sya bkrja tak smpai sebulan pun . Haha kna pulang kg . Lpas result kuar mmg sya nk mhon logistic or sc . Harap dgn pngalaman yg tak sbrapa ni dpt mmbantu smsa blaja nnti :)

    ReplyDelete
  27. logistik ni perempuan ada tak...tempat kerja logistik ni selalu kat dlm offie ke atau die kat tempat pergudangan barang2

    ReplyDelete
  28. logistik ni perempuan ada tak...tempat kerja logistik ni selalu kat dlm offie ke atau die kat tempat pergudangan barang2

    ReplyDelete
  29. Sesiapa yang berminat bidang logistik boleh ambil di putra intelek international puchong. Ni email pegawai disna muhamadsyazani_udo@putraintelek.edu.my. Boleh tnya klau xphm, terbaik pegawai disana

    ReplyDelete
  30. tumpang tanye kalo amik bidang ni nnti nk kerja dkt mne ek? andd, kerja apa yg akn kite buat ?? still konfius lg dlm bidang ni.. harap boleh explain dgn lebih jelas :)

    ReplyDelete
  31. Alhamdulillah sy akan sambung deg logistik.umtung ambil logistik.boleh masok.gov n swasta.dip klo masuk tldm je dah basic 2.8k apatah deg..
    Lain boleh mohon logistik polis marin..tldm..bomba..kilang2..or ape2 lah..
    Insyaallah tak kan menganggur lepasan kos ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah !! sis sambung degree dkt u mne ye ?

      Delete
  32. abg logistika ad bnyk pngiraan x??sbb sye kurg skit bab mngire....

    ReplyDelete
  33. Boleh tahu tak skop tugas 'Biro Logistik' dalam pasukan beruniform like palapes or korsuksis? If status as university student?
    Adakah tugas2 biro logistik ni berat? Sbb based on your huraian ,I think ianya utk sebuah organisasi besar. Hope can give your opinion..

    ReplyDelete
  34. Adakah tugas jawatan sbg biro logistik dalam satu kadet beruniform ? Sila bg pencerahan sbbnye saya bukan student logistik and I seriously don't know anything about logistic

    ReplyDelete
  35. Asalammualaikum. Saya nak bertanya kpd saudara Akmal Hadi. Adakah pembelajaran aliran saya kt SMK spt Add maths, Prinsip Akaun dan Ekonomi Asas saya boleh ambil bidang logistik ni. Seterusnya bahagian logistik apakah yg sesuai utk saya ambil. Emmm mohon perjelasan dpd saudara Akmal Hadi. Saya ni sdg menunggu result spm saya ni yg tidak lama lagi. Dan saya pun tidak ada pengalaman dlm bidang logistik. Masih blur dan masih mentah lagi utk saya faham betul2 dlm hal ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je... sebb akk dulu pon ambik techno dekat sekolah then now ambik course logistics and supply chain... it's more on pengurusan barang dri raw materials yang kita ada dan diproses jadi product then bungkus dan sampai le hanto ke customer ....
      Kalau minat mmng sangat dialu alukan...

      Delete
  36. Salam bang,saya sekarang pada umur 21 tahun sedang bekerja di sebuah syarikat logistic bernama Kintetsu World Express sebagai logistics coordinator dengan kelayakan STPM shaja.Dan baru ini,saya masuk program CILT di Uitm sebagai part time student.Tempoh tamat kursus ni dianggarkan dalam tahun 2018.Sekarang gaji yang saya terima ada lah dalam 2000-2300 sebulan.Oleh itu saya nak tanya abang tentang apakah jawatan yang saya boleh apply setelah tamat kursus ni dan berapakah expexted salary yang mungkin berpatutan dengan kelayakan saya setelah tamat kursus ni.Mungkin abang boleh beri sedikit sebanyak nasihat kepada saya berkenaan hal ini,ataupun pembaca pembaca lain di blog ini juga boleh guide saya,takde masalah.Saya budak baru belajar :) Assalamulaikum

    ReplyDelete
  37. Salam bang,saya sekarang pada umur 21 tahun sedang bekerja di sebuah syarikat logistic bernama Kintetsu World Express sebagai logistics coordinator dengan kelayakan STPM shaja.Dan baru ini,saya masuk program CILT di Uitm sebagai part time student.Tempoh tamat kursus ni dianggarkan dalam tahun 2018.Sekarang gaji yang saya terima ada lah dalam 2000-2300 sebulan.Oleh itu saya nak tanya abang tentang apakah jawatan yang saya boleh apply setelah tamat kursus ni dan berapakah expexted salary yang mungkin berpatutan dengan kelayakan saya setelah tamat kursus ni.Mungkin abang boleh beri sedikit sebanyak nasihat kepada saya berkenaan hal ini,ataupun pembaca pembaca lain di blog ini juga boleh guide saya,takde masalah.Saya budak baru belajar :) Assalamulaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesiape..x de spe ke nak blas prtanyaan dia??..aku pun nak tau jgak

      Delete
    2. Tak kira jawatan apa janji kerja nak belajar semua aspek dengan International company . laut darat dan udara . Sampai masa buat sendiri.. Untung jutaan

      Delete
    3. Tak kira jawatan apa janji kerja nak belajar semua aspek dengan International company . laut darat dan udara . Sampai masa buat sendiri.. Untung jutaan

      Delete
    4. Nak buat CILT tu berapa yuran yg dikenakan..?

      Delete
    5. kat EPT centre ada bro. RM6500 utk 6 bulan.

      Delete
    6. Assalamualaikum. Matin Mustapha, boleh kongsikan pengalaman kerja Logistic Coordinator tu macam mana. Saya zero dalam bidang logistic tapi minat untuk ceburi bidang logistic. Harap yang lain jika ada pengalaman juga boleh kongsi bersama. Terima Kasih. Assalamualaikum.

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Salam..lam diploma ni ad belajr banyak ttg pengiraan x?..n pengiraan tuh compicated x?..sya x bpa minat kira²nih..tq

    ReplyDelete
  40. Salam..lam diploma ni ad belajr banyak ttg pengiraan x?..n pengiraan tuh compicated x?..sya x bpa minat kira²nih..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengiraan basic je , mcm akaun , statistic and business math

      Delete
  41. PENGUMUMAN 📢📢📢
    GAGAL DALAM PANGGILAN UPU 📃📃???

    DAN ANDA MINAT DALAM SEKTOR :
    ✔PERKAPALAN 🛳🛳
    ✔PERLABUHAN 🏭🏭
    ✔UDARA (KARGO)✈✈

    "TAWARAN MENGIKUTI DIPLOMA LOGISTIK YANG DIIKTIRAF MQA"

    PELUANG PEKERJAAN :
    👉OIL &GAS
    👉PERKAPALAN
    👉PELABUHAN
    👉PEG. KASTAM
    👉PENGANGKUTAN MARINE
    👉KREW KAPAL

    ⚡ᴅɪᴘʟᴏᴍᴀ ɪɴ ʟᴏɢɪsᴛɪᴄ ᴀɴᴅ sᴜᴘᴘʟʏ ᴄʜᴀɪɴ⚡
    ✔Lebih 22,000 syarikat yg menanti Graduan Diploma Pengurusan Logistik Maritim dan yg berkaitan untuk mengisi kekosongan jawatan.
    ✔Malaysia dikategorikan sebagai
    "MALAYSIA LOGISTIC HUB"
    ✔Pelabuhan Klang tersenarai dalam TOP20 Pelabuhan teraktif di dunia 🛳
    ✔8500 syarikat International Logistik yg beroperasi dan bertapak di Malaysia
    ✔ Biasiswa daripada persatuan gudang ilmu selangor

    REBUTLAH PELUANG MENYAMBUNG PENGAJIAN DLM BIDANG PENGURUSAN LOGISTIK MARITIM SEKARANG !

    🎯usahasama dari UK,MALAYSIA dan AUSTRALIA dari segi kepakaran pembelajaran
    🎯Diiktiraf MQA,KPM dan JPA untuk setiap program diploma
    🎯Tempat tinggal disediakan
    🎯Pelajar diberikan kerja terus selepas habis belajar
    🎯untuk sebarang pertanyaan bagi mengikuti program Pengajian
    DIPLOMA ini sila terus hubungi: 👇

    whatsapp/sms/call
    cik ema : 01126090532

    ReplyDelete
  42. salam ,ada org tnya saya lepasan diploma logistik ni apa title awak,,contoh lepasan degree civil title dia engineering,,kalau diploma logistik pulak apa title dia,,,boleh tolong jelaskan kepada sy?

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum, maaf saya masih tidak faham dengan dip in logistic ni.. dia benda kita belajar tu lebih ke arah perdagangan ke camne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perdagangan pun ada termasuk juga dalam kos ni.Logistik ni lebih kepada pergerakan barang atau servis yang dijalankan.Kita pun guna logistik juga,contohnya.Kita pakai pengangkutan dari satu tempat ke satu tempat yg lain dan pengangkutan tu pun terlibat dalam aktviti logistik ni.Kalau takda logistik,aktiviti harian boleh terjejas jugak

      Delete
  44. Satu perkara yang sangat menarik dalam bidang ni setelah kerajaan mengamalkan gst ialah permintaan untuk gudang gudang adalah tinggi sangat kerana adalah lebih menjimatkan gst kepada syarikat syarikat untuk menyimpan barang di gudang Daripada terus ke kilang kilang

    ReplyDelete
  45. Boleh bg cadangan atau idea tempat2 atau syarikat yg mmberi pelyang kpd pelajar dip.logistik mnjalani latihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang pi kerja dgn oversea freighter la.. Nnr kwe DHL shen ker ups FedEx.. Belajar dgn depa.. Company mesia tak yah le.. Biasa system depa tak mantap sgt

      Delete
  46. aslkm,,nak tanya..wktu dlm bidang ni ade tak buat thesis??klau ada boleh share tak research psal apa??

    ReplyDelete
  47. Logistic ni banyak calculations tak

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya Arif berumur 25 tahun dan cuma lepasan Diploma in Business Studies. Saya berminat untuk mengetahui lagi lebih lanjut mengenai pekerjaan di sektor logistik. Dari segi perkembangan kareer, skop kerja, gaji, suasana kerja di logistik warehouse dan lain-lain. Harap sesiapa yang ada pengalaman boleh kongsikan untuk kita bersama. Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  49. asalamualaikum
    nk tanye
    dr aspek pekerjaan macam mane?

    ReplyDelete
  50. Kerja tepon Email teponn email followup customers.. Cari lori cari Agent oversea.. Senang jer.. Nak gaji mahal kena pandai cari client.. Dah baik dgn client baru buka sendiri.. Tahu booking kapal tahu booking air freighter.. Tahu isi borang...

    ReplyDelete
  51. Syarat Kelayakkan Diploma In Logistic and Freight Forwarding
    - 3 kredit
    - Ditempatkan di Universiti bukan taraf Kolej (Kuala Lumpur)
    - Asrama percuma (condo)
    - Pembelajaran 2 tahun 6 bulan
    - Intake April 2017
    - Jaminan 100% tiada pengangguran
    - Lanjutan Pengajian sampai PHD

    Hubungi
    0176767473 (EDY)


    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalamualaikum,ada kosong Lagi tidak ye

      Delete
    2. ada lagi intake april 2017 . masih ada kekosongan.

      Delete
  52. Subjek logistic apa ? Selain math

    ReplyDelete
  53. Subjek logistic apa ? Selain math

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap semester ada subjek2 yang ditetapkan.

      1.Statistic
      2.Businessmath
      3.Comunnicative english 1/2/3
      4.Komunikasi penyiaran islam
      5.Fundamentals of accounting
      6.Transportation
      7.Logistic and supply chain management
      8.Procurement management
      9.Management
      10.Distribution management
      11.International business
      12.Warehouse management
      13.Law
      14.IT in supply chain management
      15.Inventory
      16.Port management

      Banyak lagi. So boleh google

      Delete
  54. Kalau maths D spm, boleh tak bawa kos ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh sebab pengiraan dlm course ni tak banyak.semester 1 study statistic and akaun basic. semester 3 study business math.

      Delete
  55. Assalamualaikum. Saya pelajar semester akhir dalam diploma logistik dan rangkaian bekalan. Saya nak share sedikit mengenai course ni. Pada awalnya saya tak minat dengan course yang saya dapat dan alhamdulillah setelah saya memahami setiap subjek yang dipelajari, saya mula selesa dari semester 1 sehingga sekarang. Fyi, mostly ramai student perempuan dalam course ni berbanding student lelaki. Course ni lebih kepada pengurusan dalam import&export, pengangkutan, gudang, agihan barang dan pembelian. Course logistik juga worldwide dalam bidang pekerjaan. So jangan expect course logistik bawa lori ke apa ke. Dan tak semua ipta&ipts mempunyai course ini. Bagi lepasan spm hanya perlu 3kredit dalam apa2 subjek seperti bm,sn, perdagangan, ekonomi asas atau mana2 subjek yang berkaitan. Nak tahu lebih lanjut boleh google. Sekian :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...