About

Jom Jadi Kawan!!

Friday, 16 December 2011

Mengapa isyarat lampu besar diberikan?





Salam,

Pernah tak korang tengah drive tetiba kereta di hadapan korang beri lampu besar kecik, besar kecik banyak kali? Mesti ramai yang dah lalui pengalaman ni tapi tak perlu risau, isyarat tu bukan bagi tahu ada hantu atas kereta korang.

Ada tiga kemungkinan yang boleh berlaku sekiranya korang terjumpa pemandu yang berikan isyarat lampu ini.

Kemungkinan yang pertama adalah mungkin ada kemalangan di hadapan laluan korang, mungkin dalam jarak 500 meter di hadapan. Jadi korang perlu berhati-hati dan tidak memandu laju.

Kemungkinan yang kedua ada polis di hadapan laluan korang. Jika di hiway korang perlu perlahankan kenderaan korang, mana la tahu ada speed trap. Isyarat ini selalu di guna oleh pemandu lori bagi menyelamatkan rakan mereka daripada ditahan polis atau JPJ. Mungkin!

Kemungkinan ketiga adalah isyarat lampu tersebut bukan ditujukan kepada korang. Ianya ditujukan kepada kereta dihadapannya. Mungkin kereta itu terlalu perlahan dan berada di lorong paling kanan. Maksudnya "tepi la woi, aku nak cepat ni". Secara tidak langsung korang rasa pemandu itu memberi isyarat lampu kepada korang padahal ditujukan untuk orang hadapannya. Ini selalu terjadi di atas hiway apabila korang memandu kenderaan di lorang paling kanan dalam keadaan yang sungguh lemah lembut  dan terlalu sopan santun.

Jadi tak perlulah risau sekiranya ada yang memberi isyarat lampu besar kecik, besar kecik kepada korang. Hanya perlu berhati-hati dan bersedia menanti apa yang ada dihadapan.

Isyarat yang aku selalu guna macam ni..

Lampu besar dua kali = Kemalangan di hadapan.
Lampu besar sekali = Polis di hadapan
Lampu besar tiga kali = "Woi..bawak pelan duduk tepi la" (Memotong orang di hadapan)

Thursday, 6 October 2011

Peringatan : JANGAN Hidupkan Penghawa Dingin Sebaik Menaiki Kereta!

Salam,






: Harap dapat berkongsi dengan sahabat anda yang lain.

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan penghawa dingin. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen – ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkab kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.

Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika difikir di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan.. . dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.

Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila sudah memasuki tubuh kita… 


Tuesday, 4 October 2011

Perhatian!! Ini Bukan Ayat Al-Quran

Salam,


PENTING ...tolong sebarkan. Moga Allah SWT akan membalas jasa baik anda.
Yang pasti............ ini bukan ayat al-Quran

Semoga kita semua berhati-hati jangan sampai terbeli dan digantung di rumah kita. Sebarkan dan maklumkan kepada semua saudara-saudara kita.

Tolong Baca.Jangan biarkan kita di perbodohkan oleh orang-orang KAFIR.

Perhatian kalau ternampak penghujungnya ditulis "Surah Injilu Matay" (Terus reject).

Sila baca dan edarkan kepada sesiapa yang tiada blog melalui e-mail. Jika ada blog, copy dan paste ke blog anda. Itulah agenda Kristian, maka berhati-hatilah.

Jangan terpedaya pada rupanya sahaja tetapi tengok dan selidiklah isinya juga. Tengok keseluruhan. Memang ianya nampak cantik sekiranya dibuat untuk menghiasi dinding rumah.

Sekali pandang macam ayat dan kalimah Al-Quran. Sebenarnya ayat dari kitab Bible.


video : MESTI TONTON PENERANGAN HUDUD


sumber : Anakseberang

Thursday, 22 September 2011

Wanita Mesti Baca : Taktik Terbaru Penjenayah

PERINGATAN UTK KAUM WANITA.... 

MINTA BACA!!! 

Peringatan kepada semua !!!!!!!!!!! Ini adalah sangat menakutkan, serupa dengan kes Ms Canny Ong. Pada suatu hari, terdapat seorang wanita yang berhenti di stesen minyak untuk mengisi minyak. Setelah selesai memenuhkan tangki minyak selepas membayar menggunakan kad kredit di pam dan ingin meninggalkan stesen tersebut, atendan di dalam kedai lantas bercakap menerusi speaker dan memberitahu sesuatu yang berlaku dengan kad itu dan meminta wanita itu masuk ke dalam untuk membayar tunai. 

Wanita itu keliru kerana dia telah selesai mengisi minyak dan pembayaran menggunakan kad kredit telah diluluskan. Dia menunjukkan isyarat tangan kepada atendan tersebut dan bersiap sedia untuk meninggalkan tetapi atendan tersebut sekali lagi menggesa wanita tersebut masuk ke dalam kaunter kedai untuk membayar tunai. Dengan perasaan sedikit marah, wanita itu terus masuk ke dalam kedai dan mempertikaikan tindakan petugas tersebut dan menuduh dia menipu. 

Atendan tersebut memberitahu supaya wanita itu bertenang dan mendengar dengan teliti Atendan memberitahu ketika wanita tersebut sedang mengisi minyak, dia telah melihat seorang lelaki telah masuk ke dlm kereta dan bersembunyi dikerusi belakang . Dengan segera beliau telah menghubungi pihak polis. 

Wanita tersebut terus menjadi takut dan segera melihat pintu keretanya terbuka dan lelaki itu telah menyusup keluar dan meninggalkan kereta itu dengan tergesa-gesa. Kes baru-baru ini didapati mempunyai kaitan dengan ujian untuk permulaan geng jenayah terbaru dimana memerlukan seseorang untuk membawa balik bahagian badan seorang wanita .. 

Kaedah lain adalah dengan memaksa wanita itu masuk ke dalam kereta kemudian menculik mereka, Sila sebarkan ini kepada wanita lain, orang muda dan tua. 
Salah satu cara yang mereka lakukan adalah dengan merangkak perlahan-lahan dan menyusup masuk ke dalam kereta wanita manakala sasaran utamanya adalah stesen minyak atau di kedai runcit pada waktu malam. Kemudian, mereka akan potong kaki / buku lali mangsa menculik mereka dan kemudiannya membunuh dan mencerai-beraikan mereka. 


Pertama, wanita seharusnya lebih berhati-hati apabila ingin masuk ke dalam kereta pada waktu malam. 

Kedua, Jangan letakkan kereta di tempat sunyi atau terpencil semata-mata ingin mendapatkan tempat letak kereta percuma! 

Ketiga, Jika boleh, elakkan memandu seorang diri pada waktu malam! 

Ini adalah situasi sebenar! Penculikan! Pembunuhan! Putus dan anggota badan dicerai-ceraikan! Ini semua berlaku di Malaysia ! 

Jadikan amalan : 1. Pastikan kereta berkunci setiap masa walaupun anda meninggalkan kereta sebentar. 

2. Periksa sekeliling kereta sebelum masuk ke dalam kereta. 

3. Sentiasa peka terhadap sebarang tanda-tanda pelik dari persekitaran anda dan individu lain di dalam sekitar umum, terutama pada waktu malam!!!. Be extra careful,ladies...Please pass this on to all the entire ladies out there and also men who love their ladies!!


Sumber dapat daripada facebook

Friday, 16 September 2011

5 Jenis Masalah Genetic

Salam,

Masalah genetic boleh melahirkan manusia yang berbeza bentuk dari manusia biasa sama ada muka, tangan atau pun kaki.

Berikut kes masalah genetic yang sukar dipercayai namun semuanya kuasa allah s.w.t


Bayi bertangan tiga (China)



Cyclop baby (India)

Bayi ini dilahirkan pada 2006 di India dengan hanya satu mata.



Bayi macam katak (Nepal)

Lahir pada 2006 di Nepal. Sungguh kasihan. 



Jari terbesar di dunia (China)



Lelaki mempunyai ekor (India)

Sunday, 11 September 2011

Elaun bagi pelajar di Agensi Kerajaan

Salam,






Berita baik untuk mereka yang sedang menjalani praktikal atau yang ingin menjalani praktikal di jabatan kerajaan. Jika sebelum ini, jabatan atau organisasi kerajaan tidak memberi sebarang elaun kepada pelajar (praktikal) tetapi kini elaun akan diberikan kepada semua pelajar (praktikal) di jabatan atau organisasi kerajaan.


Ini sesuatu yang menggembirakan pelajar di organisasi kerajaan yang sebelum ini tidak berhak mendapat sebarang elaun. 


Maksimum elaun hanya untuk 3 bulan. Ini bermakna, pelajar yang mempunyai tempoh praktikal 6 bulan hanya berhak mendapatkan elaun untuk 3 bulan. 



Saturday, 3 September 2011

Saya Anak Malaysia versi 2011

Salam,


Pernah dengar lagu "Saya Anak Malaysia" versi 2011?


Antara bait-bait lirik yang menarik perhatian aku adalah lirik yang RAP kan oleh Altimet.


Sedikit masa harus diluangkan, fikirkan sebentar apa yang dijuangkan
Adakah merdeka sekadar laungan, merdeka semuanya keluar gaungan
Merdeka lebih dari tiga jeritan, merdeka bebas dari kesempitan
Pemikiran, otak, akal, minda mungkin tiba masa definisinya di pinda
 


Yang menjadi perhatian aku adalah "mungkin tiba masa definisinya di pinda". 


Kebelakangan ini banyak pihak yang mencabar kedaulatan undang-undang negara sehingga ada yang berani mempertikaikan perlembagaan negara. 

Tidak disitu sahaja, malah ada yang sanggup menderhaka kepada raja-raja melayu. 

Semua ini berlaku akibat daripada sikap manusia itu sendiri yang sanggup melebihkan kepentingan diri sendiri untuk kepuasan sendiri.


Monday, 29 August 2011

Kempen : Jom "Bahan" Arsenal



Salam,


Harap penyokong Arsenal berpuasa pada hari ini memandangkan pasukan kesayangan mereka dibelasah teruk oleh Manchester United. Seronok jugak dapat bahan fans Arsenal sekali-sekala yer tak? Hehe


Ada ke fans Arsenal kat sini? Man U tu bukan hebat sangat pun tapi Arsenal yang tak hebat sebab tu kalah teruk. Janganlah bersedih wahai adik-adik ku yang menyokong Arsenal, esok kita nak raya dah. 


Fans Man U boleh celebrate kemenangan besar ini dengan makan lemang 8 batang. Hehe..Tapi ingat walaupun Man U membelasah Arsenal itu tidak bermakna mereka boleh membelasah Barcalona. 


Selamat Hari Raya. 0-0 ok? Bukan 8-2. Hehe


Sebelum aku tinggalkan korang semua terimalah sekeping gambar buat untuk penyokong Arsenal yang sedang berduka lara..





Saturday, 27 August 2011

Terkejut!!!


Salam,

Situasi gambar dibawah adalah seekor kucing melihat ikan di dalam air dan tiba-tiba ikan jerung (belon) muncul di belakangnya. 



Kucing pun boleh terkejut inikan pula kita manusia, tolong la jangan main mercun senyap-senyap. Kang benda tu meletup aku yang terkejut. Nak kena jugak anak Mak Semah sebelah rumah ni.

Pengajarannya : nak main mercun silakan tetapi jangan bg orang lain dengar bunyi mercun. Lu pikir la sendiri.




"Selamat Hari Raya Aidilfitri" -Akmal Hadi-


Assalamualaikum,



Sebulan berpuasa menghadirkan seribu satu cerita manis, masam, suda dan duka. Namun harus ku tempuhi segala ujian ini kerana setiap ujian perlu di lalui untuk mematangkan diri.

Ramadhan meninggalkan kita Syawal bakal menjelma dan yang paling gembira sekali tentu adalah kanak-kanak kerana masa inilah poket akan kembung. ^_^

Nasihat : Jagalah makan pada hari raya nanti..tak perlu kita makan segala mak nenek yang ada...takut-takut boleh sakit perut.

Jangan dilupakan mereka yang serba kekurangan, jika mampu tolonglah mereka menyiapkan diri menghadapi Raya Aidilfitri kali ini.

Tidak dilupakan kepada mereka yang telah meninggalkan kita, jengguk-jengguklah mereka di kubur masing-masing dan sedekahkan al-fatihah untuk mereka.

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan-rakan yang mengenali diri dan juga rakan-rakan di alam maya ini...+_+


Thursday, 25 August 2011

Kepercayaan Itu Penting



Assalamualaikum,


Kepercayaan itu amat penting kerana kepercayaan itu boleh membuat kita lebih mempunyai sikap bersangka baik terhadap rakan atau saudara.


Bayangkan tiada orang percaya kepada kita bagaimana kita hendak melakukan sesuatu jika orang tidak mempercayai kita? 


Bermula daripada kepercayaan hinggalah kepada kejujuran itu semua perlu dalam perhubungan.


Mari kita lihat gambar yang menunjukkan seorang suami mempercayai isterinya....






Silap haribulan boleh mati si suami tuh....

Tuesday, 23 August 2011

Top 4 : Kucing yang Comel

Salam,

Ramadhan semakin meninggalkan kita....

Selamat Berbuka kepada semua..

Jom kita saksikan kucing-kucing yang comel...:)








Yang last sekali paling comel...^_^

Part 1 : Bermain Meriam Buluh di Kampung



Salam,




Pooom!! Kendengaran meriam buluh yang diletupkan oleh kampung sebelah. Ketika itu kampung aku serta tiga lagi kampung berdekatan melawan bunyi meriam buluh. Kampung yang dapat menghasilkan bunyi yang paling kuat pasti akan menyebabkan kampung lain rasa hormat pada kampung yang menang itu.


"Ini tak boleh jadi ni, hang bubuh kabat lima ketul. Biar meletup kuat sikit" ujar Adi kepada Mat. Mereka berdua ni memang pantang dicabar. Belum pernah ada orang dapat kalahkan mereka berdua. "Adi, aku rasa kita kena guna rahsia kita. Baru la meriam ni kuat sikit." kata Mat kepada Adi.


"Rileks kawan, kita biar depa seronok dulu." balas Adi sambil melambung-lambung kabat di tangannya. Sementara mereka sedang bermain meriam buluh itu, orang-orang tua di masjid sedang khusyuk mengutip pahala sunat dengan melakukan solat terawih.


"Poommm!!" kedengaran satu letupan yang amat kuat sekali muncul daripada belakang masjid. "Ya Allah ya tuhan ku." terperanjat Tok Imam yang sedang membaca doa ketika itu. "Mail, ko pergi tengok kejap budak-budak tu." arah Tok Imam kepada Mail.


Tanpa berlengah Mail terus ke belakang masjid tersebut sambil menyuluh-yuluh lampu menggunakan lampu torchlightnya.


Tiba-tiba.............................. (bersambung)

Sunday, 21 August 2011

Jangan Tidur Di Tempat Awam



Salam,


Orang tua-tua pernah berpesan sebelum tidur kena cuci kaki sebab takut mimpi yang bukan-bukan. Bukan-bukan di situ membawa banyak maksud. Ada yang mimpi hantu, jatuh dari tempat tinggi dan mimpi ba$@#.


Sedar-sedar berpeluh badan sebab takut dengan mimpi ngeri, seronok dan sedap. Cilaka apa aku tulis nih? Stop merepek!!


Lagi satu, kalau boleh jangan tidur di tempat awam sebab masa kita tidur tu mungkin kita tak sedar apa yang berlaku pada diri kira sama ada kita berdengkur hingga ada orang sekeliling kita yang rakam atau pun air liur basi meleleh.


Itu boleh dimaafkan lagi sebab perkara yang aku sebut tu perkara yang normal tapi kalau dah jadi macam gambar di bawah ni macam mana? 


Malu beb!! Mana nak letak muka nih? Haha


Korang nampak apa yang aku nampak?? -..-

nota terbang : janganlah tidur di tempat awam....



Saturday, 20 August 2011

Kelebihan Air Liur


Salam,

Air liur atau pun orang utara panggil "ayaq liuq" mempunyai banyak kelebihan..

Apa kelebihan air liur kita semua ni? Jika di luar negara selepas bangun pagi mereka tidak terus menuju ke bilik air, mengadap cermin, menggosok gigi dan makan. Mereka di sana bangun pagi terus menuju ke meja makan untuk sarapan pagi.

Berbanding kita di Malaysia yang masih belum mengetahui kebaikan rembesan air liur ketika kita bangun tidur. Rembesan air liur yang terdapat di dalam mulut kita ketika bangun tidur itu mempunyai zat-zat penyembuhan luka.

Oleh itu, kita digalakkan terus ke meja sarapan atau sekurang-kurangnya minum segelas air putih sebelum menggosok gigi.

Walaupun rasa geli tapi sedar la diri, air liur tu kita yang punya bukan orang lain yang punya..Hehe

Sekian..

Friday, 19 August 2011

Harga Semasa Cicak Tokek?


Salam,



Zaman dulu-dulu cicak tokek ni aku lastik je sebab orang kata malam jumaat sunat lastik cicak. Tapi zaman sekarang nih cicak tokek tu orang berebut-rebut nak jual sebab boleh kaya sekelip mata.

Baru-baru ini Majlis Fatwa mengeluarkan fatwa haram memakan cicak tokek dan menjadikan cicak tokek sebagai ubat.

Harga semasa cicak tokek berapa 200 gram?

HARGA BELI: KOREAN MASTER DEALER MEMBELI TOKEK SAIZ BESAR:
/>BERAT 200 Gram KE ATAS = RM3,000
/>BERAT 250 Gram KE ATAS = RM5,000
/>BERAT 280 Gram KE ATAS = RM8,000
/>BERAT 300 Gram KE ATAS = RM150,000
/>BERAT 500 Gram KE ATAS = RM500,000 - RM4 JUTA
/>BERAT 1 KG KE ATAS = RM5 JUTA - RM10 JUTA

HARGA TERKINI GERMANY BROKER:
220GM-249GM = RM5000
250GM-279GM = RM10,000
280GM-299GM = RM20,000
300GM-499GM = RM300,000.00
500GM-999GM = RM900,000.00
1 KG KE ATAS = RM5 JUTA - RM20 JUTA
TOKEK BATU 500GM - 2KG = RM30,000 - RM60,000      



Boleh beli sebijik Lancer kalau macam nih tapi benda dah haram tak kan kita nak buat jugak kot kan?



Status Facebook Aku Meletup Ke?

Salam,


Khutbah hari ni apa tajuknya wahai lelaki sekalian? Share la dengan kaum hawa. :) Aku dengar tajuk "Nikmat Berpuasa".


Buka Facebook tadi tak sangka Safee Sali dan Lisa surihani hantar komen. Macam tak percaya pun ada sapa la aku nih dorang nak hantar komen kan?



Poyo je kan...Kalau korang pun prank member korang, korang boleh buat macam aku buat ni kat StatusQuotes

Berita : Jenayah Asid Semakin Berleluasa


Salam,








KUALA LUMPUR: Selepas membuat kecoh di rumah bekas kekasih, seorang wanita bertindak ganas dengan menyimbah sejenis cecair dipercayai asid ke atas kereta milik isteri bekas kekasihnya dalam kejadian di Taman Maluri, kelmarin.
Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam, mangsa yang dikenali sebagai Ng meletakkan kereta Toyota Camry milik isterinya di hadapan rumahnya dalam keadaan baik dan berkunci.


Bagaimanapun, kira-kira jam 7.20 pagi, dia terkejut apabila melihat keretanya yang rosak teruk secara keseluruhan akibat disimbah asid.


“Saya percaya kejadian ini dilakukan bekas kekasih yang bengang kerana saya memutuskan hubungan kami minggu lalu. Dua hari sebelum kejadian, dia datang ke rumah dan membuat kecoh kerana tidak berpuas hati dengan saya,” katanya.


Menurutnya, angkara tindakan itu, dia bertengkar dengan isteri sebelum dikejutkan dengan kejadian simbah asid itu.


Susulan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Kampung Pandan untuk tindakan lanjut kerana risau kejadian lebih buruk menimpa keluarganya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan siasatan lanjut dijalankan. Hmetro


Kes simbah asid semakin berleluasa sekarang ni dan memang patut kerajaan mengetatkan penjualan asid ni kepada orang ramai. Akibat asid seseorang boleh menderita seumur hidup.

Cara Menghilangkan Sedu Pada Bulan Puasa



Salam,






Aku nak share dengan korang apa yang aku baru tau pagi ni mungkin ada antara kita yang dah tau petua ni.. 


Cara nak hilangkan sedu di bulan puasa. Selalu kalau kita sedu pada hari biasa kita boleh minum air untuk hilangkan sedu. Betul tak?


Tapi bagaimana pula kalau bulan puasa? Nak minum air jugak ke?


1. Koyakkan kertas yang tidak digunakan dalam bentuk yang kecil (sebesar kuku jari ibu pun dah memadai)


2. Lekatkan kertas tu di tengah-tengah dahi korang (aku lekat guna air liur je) 


3. Masa tengah lekatkan kertas tu pastikan korang baca Al-Fatihah sekali dan berselawat 3 kali.


4. Biarkan kertas itu melekat di dahi korang. 


Insyallah ianya berkesan, kita cuma ikhtiar Allah yang sembuhkan.


nota busuk : sedu aku baru je hilang nih..



Jenis-Jenis Senyum



Assalamualaikum,


Senyum membawa seribu makna kepada seseorang tetapi kita tahu tak jenis senyuman yang kita lemparkan itu jenis yang bagaimana?


Terdapat banyak jenis senyum.






1. Senyum simpul



Senyum simpul ni selalu terjadi time kita dipuji oleh seseorang kadang-kadang sampai berbelit-belit kita senyum tapi masih cover gigi yang kuning tu. :)


2. Senyum kelat




Senyum ni selalu terjadi time hujung bulan time duit tengah tak ada tu. Masa tu la kita semua akan senyum kelat apabila kawan ajak kita keluar makan. "Kau pergi je la, aku dah kenyang" sambil tersenyum. Ha, ini la senyum kelat.


3. Senyum malu




Senyum ni bila perempuan jumpa lagi mula la nak mengedik. Senyum pun cover cun habis sampai penuh meter. Sambil senyum sambil tutup mata pulak tu, malu kat sapa pun tak tau la..Haha


4. Senyum bahagia


Kalau terlebih senyum ni boleh hantar hospital bahagia. Senyum macam ni sekali sekala boleh la, kalau tiap saat macam ni orang kata kita gila. 


5. Senyum kambing




Maksud aku bukan kambing tu senyum tapi kita ni ha yang tersenyum macam kambing. Haha. Senyum kambing ni hanya berlaku time nak Raya Korban je maklum ler semua nak makan kambing korban. Kalau makan lembu jadi la senyum lembu. Reti?


*Gambar semua dirembat daripada pakcik Google




Anda kategori mana? :)

Thursday, 18 August 2011

Hati-Hati Di JalanRaya

Assalamualaikum,


Berbuka makan apa kawan-kawan? Aku makan ayam percik (kepak) haha..Bahagian tu je yang aku minat sebab kalau makan kepak kita boleh terbang. Ceitt!!


Malam ni aku nak nasihat korang semua supaya jangan naik motor jika jalan raya tersebut dipenuhi air. Jalan raya yang selalu dinaiki air adalah ketika musim banjir.


Sebab apa aku larang?


Kita bukan tau apa yang ada atas jalan tu...mana la tau ada ular, biawak, buaya (tak mungkin kot) atau lubang.


Buatnya time korang tengah bawak motor skuter korang tu, jalan raya penuh air tapi korang buat tak tau je kan alamatnya jadi la macam kawan kita di bawah ni.


---------------------------------------------------
------------------------------------------
-----------------------------
---------------
--------
--


kan dah melambung....



Wednesday, 17 August 2011

Maksud Disebalik Ciuman



Assalamualaikum,


Suka cium dahi isteri -suami yang romantis

Suka cium pipi isteri -suami yang penyayang

Suka cium mulut isteri - suami yang gelojoh

Suka cium tengkuk isteri - suami yang mata keranjang

Suka cium telinga isteri - suami yang sensitif

Suka cium leher isteri - suami yang penyabar

Suka cium dada isteri - suami yang suka bermanja

Suka cium tangan isteri - suami yang hipokrit

Suka cium kaki isteri - suami yang menghormati isteri

Suka cium ketiak isteri - suami yang menerima isterinya seadanya..





ini namanya ciuman maut...




Geli : Makan Tikus Hidup-Hidup



Assalamualaikum,


Pernah tengok manusia makan tikus hidup-hidup tak? Kalau tak pernah jom kita tengok video di bawah ni. Lelaki Russia makan tikus yang dia tangkap hidup-hidup. Korang yang rasa nak makan tikus hidup-hidup boleh la belajar dengan dia ni. Hehe




Agama : Hukum Bersolat Dalam Gelap?





Assalamualaikum,




Perkara ini selalu menjadi keliru kepada orang ramai di luar sana yang tak tahu apakah hukum solat di dalam gelap? 


Seperti yang kita tahu solat boleh didirikan di mana-mana sahaja anda berada walaupun di dalam gereja sekalipun. Perkara yang penting dalam solat adalah niat dan khusyuk dalam solat.


Jika kita telah mencapai niat dan khusyuk, tidak kira lah dalam gelap atau dalam cerah sekalipun anda bersolat Insyallah solat anda akan diberkati.


Mungkin kita pernah mendengar orang berkata solat di dalam gelap itu bermakna kita bersolat dengan syaitan. Sebenarnya solat dalam gelap akan memberi bahaya kepada kita sendiri kerana keadaan yang gelap menyebabkan kita tak nampak apa yang ada di atas sejadah ketika sujud. 


Mungkin tahi cicak yang jatuh, paku yang jatuh atau ular. Justeru itu, kita di galakkan bersolat di tempat yang cerah. Bagi menggelakkan kita berasa was-was untuk bersujud dan secara tak langsung menyebabkan kita hilang khusyuk kepada solat.


Wallahualam,



Tuesday, 16 August 2011

Agama : Hukum Penzina Menjadi Imam?



Assalamualaikum.






Agak-agak korang semua apa hukumnya bagi penzina menjadi imam solat? Adakah sah solat makmum di belakang? 


Jawapannya : Melakukan zina itu berdosa besar namun tidak terkeluar daripada agama Islam. Justeru itu, orang yang melakukan zina itu sah solatnya dan makmum di belakang juga sah solat mereka. 


Jika sudah terlanjur boleh bertaubat sebelum ajal menjemput.

Sunday, 14 August 2011

10 Tabiat Memandu Yang Bahaya



Assalamualaikum,


Ketika memandu kenderaan pasti ada yang akan melanggar peraturan jalan raya. Kemalangan di Malaysia juga berpunca daripada kecuaian kita kerana tidak mengikut peraturan jalan raya. 








10. Gangguan Perkara Remeh
Gangguan terhadap perkara remeh kepada pemandu seperti mencari dompet dalam dashboard kereta, mengenakan gincu di bibir atau makan. Perkara remeh itu boleh membuat pemandu hilang fokus kepada pemanduan. 





9. Menggunakan Telefon Bimbit
Ini merupakan tabiat paling ramai pemandu lakukan ketika memandu. Baik lelaki atau wanita mesti akan lakukan perkara ini. Tahukah anda, telefon bimbit boleh menghayalkan anda ketika memandu? Menghayalkan bermaksud membuat kita leka halangan di hadapan kenderaan kita. 




8. Tak Mengendahkan Tanda Berhenti
Tanda berhenti ni selalu kita jumpa di simpang jalan sama ada jalan besar atau di kawasan perumahan. Tanda berhenti ini dipasang bagi memberi laluan kepada jalan utama. Sekiranya kita tidak mengendahkan arahan ini kemalangan teruk boleh berlaku.






7. Gagal Memberi "Signal" atau Lambat Memberi "Signal" Ketika Membelok
Aku mempunyai masalah memahami kenapa pemandu tak suka memberi isyarat belok. Ini merupakan tabiat yang sering menyebabkan kemalangan motorsikal. Kemalangan berlaku apabila kereta yang ingin membelok tidak memberi isyarat terlebih dahulu dan menyebabkan penunggan motosikal melanggar sisi kereta. Perkara ini selalu terjadi kepada penunggang motor.




6. Mengejar Lampu Isyarat
Ini juga merupakan hobi pemandu di Malaysia yang sering aku lihat. Mengapa perlu mengejar lampu isyarat hijau? Sedangkan lampu merah tu sekejap je pun. Bila lampu kuning bukan makin perlahan kereta tapi makin laju pulak. 


5. Kelajuan
Kelajuan membawa padah. Ini yang sering berlaku di Malaysia di mana kemalangan kebanyakkan berpunca daripada pemanduan yang laju dan berbahaya. Nak dekat raya dah ni, jangan memandu laju tau. :)


4. Memasuki Lorong Kecemasan
Ha, yang ni paling aku marah. Berpeluh ketiak orang lain beratur senang-senang je kau potong line yer. Walaupun tak merbahaya kepada diri kau wahai pemandu tapi boleh meragut nyawa orang lain tau tak?
Buatnya ada ambulans nak lalu, kan dah jem jalan. Silap hari bulan terberanak makcik dalam ambulans tu.


3. Menaip Mesej Sambil Memandu
Tabiat ni orang yang ada kekasih je yang buat. Betul tak? Kalau dah berkahwin or yang single tak ada masa nak buat kerja gila ni. :) Menaip ketika memandu boleh menyebabkan kita hilang fokus sebab mata dok tengoh bawah. Bahaya..Bahaya..


2. Memandu Laju Dalam Keadaan Cuaca Buruk
Dalam keadaan hujan contohnya tayar kereta kita tidak mencengkap jalan raya kalau kita memandu laju. Itu yang akan menyebabkan kita hilang kawalan ketika memandu. Perlahan pun boleh sampai rumah.


1.Memandu Dalam Keadaan Mabuk 
Kemalangan maut banyak berpunca daripada pemandu yang mabuk akibat pengambilan alkohol. Kalau dah mabuk mana ingat apa lagi dah. Inilah tabiat yang bahaya pemandu di Malaysia.






Menarik : Lukisan Dipadankan Dengan Keadaan Sebenar


Assalamualaikum,


Post entry dalam keadaan sedih kekalahan Dato Lee Chong Wei  :`). Walaupun kalah kita harus berpuas hati kerana Dato LCW memberi tentangan sengit. Tutup cerita mengenai badminton.


Masa tengah merayau di alam maya ni, aku terjumpa gambar yang agak menarik apabila lukisan di atas kertas di padankan dengan keadaan sebenar. 


Sungguh menarik. 





Cara Penyediaan Nasi Segera



Assalamualaikum,


Baru-baru ni dalam berita TV3 ada memaparkan mengenai nasi segera. Cara nak sediakan nasi segera tu lebih kurang macam cara kita sediakan maggi segera 2 minit.


Langkah-langkah penyediaannya yang aku perasan.


1. Masak nasi sehingga masak.
2. Jemur nasi yang telah masak sehingga kering. (keras semacam je nanti)
3. Masukkan ke dalam mangkuk dan bungkus.


Cara nak makan nasi segera tu.


1. Buka penutup bungkusan magkuk tu.
2. Masukkan air panas selamat 2 minit.
3. Buang air panas tersebut dan nasi akan menjadi seperti baru lepas masak.
4. Masukkan perisa yang disediakan seperti sambal ikan bilis.
5. Makan.


Aku rasa idea dorang tu memang tepat pada masanya sebab pelajar-pelajar yang merantau jauh dari keluarga mana lalu dah nak makan meggi hari-hari. Kalau ada nasi segera ni di pasaran mesti laku punya (berani kerat kuku)


Aku nak tolong promosi sikit ni ha...artikel yang dipetik daripada Majalah.com




Saya mewakili syarikat Masdar Safi Enterprise ingin mempromosi produk keluaran syarikat kami iaitu Nasi Segera dalam 4 perisa;

1. Biasa
2. Nasi Lemak
3. Asam Pedas
4. Nasi Goreng

Hanya campur dengan air panas, dlm masa 2-10 minit nasi sudah boleh dimakan.
Sila hubungi
Hazimin - 012-3212735
Marfuaah - 019-5262158

Agen dikehendaki.



Apa lagi geng..jom tolong bumiputra...



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...